miercuri, 2 martie 2011

HAR-TIOS

Har Tios – Tatal Nostru in limba geto-daca

Sa iubim muntii nostri si tot teritoriul Romaniei , sa ne aducem aminte ca le-am mostenit cu jertfa inaintasilor nostri si sa constientizam ca este o gratie sa fim romani. Noi ne-am nascut la timpul si locul potrivit. Trebuie sa ne trezim, ca  de multa vreme ni se tot canta: “Desteapta-te romane, din somnul cel de moarte in care te adancira dusmanii de tirani…!’

Kogaionon este socotit muntele sacru ce adopostea sanctuarul marelui zeu Zamolxis, unde acesta consulta oracolul si unde se retragea pentru mari perioade de timp.Unde este cu exactitate acest loc, nu a fost inca demonstrat.
Kogaion Apogeul fiintei 
Motto:
“In tine se afla muntele Meru
Inconjurat de sapte continente
Exista izvoare, lacuri, munti, campii
Si zei ai diverselor regiuni.
Exista si profeti
Calugari si locuri de pelerinaj.
Si deasupra zeilor
Se afla stelele, planetele
Si soarele, impreuna cu luna
Totodata, mai exista si cele doua puteri cosmice,
Cea care distruge si cea care creeaza;
si toate elementele; eterul, aerul si focul, pamantul si apa.
Toate acestea sunt in interiorul tau
Si toate isi implinesc menirea
In jurul muntelui Meru”
(Siva Samhita, vers. 1-5)
Muntele sacru din fiinta omeneasca este Ajna-cakra, a 7-a roata de energie a fiintei ,care confera control asupra oricarei energii din microcosmosul fiintei umane si prin extindere a macrouniversului ,prin unirea celor doua nadiuri energetice existente in fiinta umana: energia Yin -Luna si energia Yang -Soarele. Sa reflectam si sa credem cu tarie ca avem sansa de a ne trezi aceasta energie latenta in fiinta noastra.
Cate ceva din storia muntelui sacru la diferite popoare:
Imparatii Chinei faceau sacrificii in varful muntilor…
Shiva Maheshvara cobora in varful lui Bhu-Phnom…
Buddha locuia intr-o gradina splendida, in varf de munte…
Moise a primit tablele legii in varful Sinaiului…
Nemuritorii taoisti se inaltau la cer din varful unui munte…
Arca lui Noe s-a oprit in varful Ararat-ului…
Motivul e omniprezenta in culturile lumii: Meru in India, Kuen-Luen in China, Fuji Yama in Japonia, Olimpul Grecia, Potala in Tibet, Sinai si Golgota, Muntele Alb celtic, s.a.m.d.

In toate traditiile gasim un munte polar, central, a carui aura spirituala ii depaseste cu mult dimensiunile fizice; ascensiunea este, evident, de natura spirituala.
In cosmogoniile tabernaculare, Muntele a fuzionat cu motivul insulei din mijlocul oceanului primordial, caz in care apare in reprezentari ca fiind purtat in spate de broaste testoase.
Uneori Muntele se confunda cu germenele/oul primordial si un sarpe se incolaceste in jurul lui pentru a-l pazi; in culturile triburilor altaice, Muntele poarta in vaile sale un lac alimentat de bolta cereasca; din lac izvorasc patru fluvii care iriga lumea. pe malul lui creste arborele vietii si la umbra acestuia traieste cuplul primordial.
In mai multe mituri egiptene, creatorul, pentru a plamadi lumea, s-a asezat pe muntele primordial sub forma unei pasari enorme (soim sau ibis). Numele soimului derivat din radacina k-r-ou (cel-de-sus) si e verbalizat Horus (fiul lui Isis cu Osiris) . Cei patru fii ai lui Horus sunt cei patru stalpi ai cerului…
In Mesopotamia, piramidele-ziggurat de la Borissipa, Ur si Etemananki aveau cate sapte terase, in cele sapte culori ale spectrului.

In biblie (care contine in primele unsprezece capitole ale genezei mituri venite din nordul Mesopotamiei, fixate in scris abia tarziu, prin 1500 i.e.n.) oamenii au construit turnul Babel (ziggurat-ul din Babilon) pentru a urca la ceruri.
Acelasi model il urmau si faraonii egipteni; de altfel, numele Babilon (Bab-Ilani- poarta zeilor) sau Babel (Bab-el- poarta zeului) inseamna acelasi lucru- locul unde s-a construit ceea ce egiptenii numeau Sba – poarta cerurilor instelate.

Tabloul simbolic al Muntelui functioneaza la mult mai multe niveluri decat cel strict fizic, al asezarii geografice. Dimensiunile spirituale ale Muntelui capata zeci de intelesuri in subconstientul colectiv uman. Chiar si ascensiunea febrila a unui alpinist ascunde misterul profund al escaladarii limitarilor si al cautariii unei realitati ultime.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu